Denna webbplats använder cookies för statistik och bättre användarupplevelse. Läs mer om hur Sector Alarm använder cookies.   Jag förstår

Frågor och svar

Abonnemangsfrågor
Hur lång bindningstid/uppsägningstid har jag?
Din bindningstid/uppsägningstid kan variera beroende på hur ditt avtal ser ut och när du tecknat det. Har du frågor gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-80 95 30.

Om du beställer ett hemlarm idag har vi ingen bindningstid, endast en uppsägningstid på 3 abonnemangsmånader.
Hur lång utryckningstid kan jag förvänta mig?
Sector Alarms samarbetspartners för väktarutryckningar utför en utryckning så snabbt som möjligt. Viktigt att poängtera är att väktare ej har polisiära befogenheter, och måste följa lagar och regler i trafiken. För att reducera utryckningstiden bör du som kund alltid sörja för att Sector Alarm har dina aktuella kontaktuppgifter.
Vad händer med min nyckel när jag säger upp mitt avtal med Sector Alarm?
De nycklar du låtit Sector Alarm förvara kommer inte att återlämnas vid ett eventuellt upphörande av avtal. Vi kommer istället att se till att nycklarna lämnas in för destruktion.
Jag ska flytta, vad händer med mitt hemlarm då?
Om du ska flytta så har vi gjort det väldigt enkelt för dig och självklart ska du få uppleva samma känsla av trygghet i din nya bostad. Kontakta vår kundservice så hjälper de dig med alla dina flyttfrågor.
Vilket vaktbolag rycker ut?
Sector Alarm samarbetar med ett flertal olika vaktbolag. Vänligen kontakta kundservice för mer information om vilket vaktbolag som rycker ut hem till just dig.
Äger jag mitt hemlarm?
Idag när du tecknar ett avtal med Sector Alarm så hyr du din utrustning och har ingen möjlighet att ta över larmsystemet. Om du har möjligheten att äga ditt larmsystem efter det att du valt att avsluta ditt abonnemang hos Sector Alarm beror helt och hållet på vilket år och månad du tecknade ditt avtal. Läs avtalsvillkoren på ditt avtal för mer information.
Fakturafrågor
Hur fungerar den första fakturan?
Din första faktura är alltid en pappersfaktura som skickas hem till dig per post. Detta för att du tydligt ska kunna se vad du betalar för. Den första fakturan innehåller eventuella installationskostnader och komponenter samt din första abonnemangsperiod. Förfallodatum är alltid 30 dagar efter installationsdatumet. Har du aktiverat autogiro kommer nästa fakturabelopp per automatik att dras.

Har du inte valt att betala via autogiro? Här kan du ansöka om autogiro: www.sectoralarm.se/autogiro
Kan jag välja hur ofta jag betalar?
Du kan välja mellan olika månads, kvartals, halvårs eller årsfaktura. Standard hos Sector Alarm är månatlig fakturering men du kan även ansöka om kvartals, halvårs eller årsfaktura. Betalningsfrekvensen påverkar inte din abonnemangskostnad. Vänligen informera installatören vid service eller kontakta vår kundservice om du vill ändra betalningsfrekvens.
På vilka sätt kan jag betala?
Du kan välja mellan pappersfaktura, autogiro eller e-faktura. Vi rekommenderar att du väljer autogiro av miljöskäl och för att slippa en fakturaavgift på 59 kr.

Observera att din första faktura alltid kommer vara i pappersform och på den finns ingen extra avgift.
Jag vill inte betala faktureringsavgift. Kan jag slippa den?
Faktureringsavgift är för närvarande 59 kr för privatkunder. Om du registrerar dig för betalning autogiro tillkommer ingen faktureringsavgift.

Av miljöskäl uppmuntrar vi alltid våra kunder att välja en digital lösning.
Vad innebär autogiro och hur aktiverar jag det?
Med autogiro dras fakturabeloppet per automatik från ditt angivna bankkonto på förfallodagen. Du har full tillgång till dina fakturakopior på ditt konto på Mina Sidor.

Autogiro innebär att Sector Alarm drar fakturabeloppet per automatik direkt från det bankkontot du väljer. Inga pappersfakturor skickas ut men du kan alltid se fakturorna i PDF format på ditt konto på Mina Sidor.

Autogiro kan aktiveras via din internetbank eller genom att klicka här (länk) och aktiveras med hjälp av bank-id. I båda fallen behöver du ha ditt kundnummer till hands. Ditt kundnummer hittar du på din pappersfaktura, på Mina Sidor eller i Sector Alarm App. Observera att det måste vara samma person som står på avtalet hos Sector Alarm som beställer autogirot.

Vill ni att en annan person ska vara ansvarig för autogirodebiteringen vänligen ladda en autogiroblankett och skicka den till oss via e-post eller post.

Har du fyllt i en autogiroblankett vid installation, kommer den att registreras och vara giltig från och med andra fakturan från Sector Alarm.
Hur byter jag konto för autogiro?
Som privatperson eller enskild firma kan du byta autogirokonto på olika sätt. Som företag med organisationsnummer kan du endast byta konto genom att skicka in en ny autogiroblankett till oss.

Via Internetbank:
Koppla av befintlig autogirokoppling och avvakta 2 bankdagar innan du kopplar på det nya autogirokontot.

Via en Autogiroblankett:
Koppla av befintlig autogirokoppling och skicka in en ny autogiroblankett och uppge att du önskar byta konto. Ladda ner autogiroblankett här.

Via din bank:
Kontakta din bank för hjälp med byte av konto för ditt autogiro med oss.
Hur byter jag betalare för autogirot?
Du kan byta betalare för ditt autogiro på olika sätt.

Internetbank:
Koppla av befintlig autogirokoppling och avvakta 7 bankdagar innan du kopplar på det nya autogirokontot.

Autogiroblankett:
Koppla av befintlig autogirokoppling och skicka in en ny autogiroblankett och uppge att du önskar byta betalare. Ladda ner autogiroblankett här.

Din bank:
Kontakta din bank för hjälp med byte av betalare för ditt autogiro med oss.
Får jag bekräftelse på att fakturan är betald när jag betalar med autogiro?
Du kan antingen se om dragningen syns på ditt bankkonto eller kontrollera fakturans status på Mina Sidor.
Om beloppet ändras, får jag reda på det innan pengarna dras när jag betalar med autogiro?
Ja. Om beloppet som ska dras skiljer sig från föregående dragning sker en automatisk avisering om detta. Om du har en e-mail adress registrerad hos oss skickas aviseringen dit och om inte skickas den per post. Denna avisering har ingen kostnad och är bara informativ. Fakturan dras som vanligt via autogiro på förfallodagen.
Vilka bankkonton fungerar om jag vill betalar med autogiro?
Det ska vara ett konto som tillåter transaktioner, t.ex. ett löne-, person- eller servicekonto. Ett konto kan ha flera kontoinnehavare men autogirokopplingen kan endast ske till det personnummer som står som första kontoinnehavare.
Vad händer om det inte finns täckning på mitt konto när jag betalar med autogiro?
Om täckning saknas på kontot går dragningen till omförsök. För varje autogirodragning görs totalt 3 försök. Om beloppet av någon anledning inte kan dras behöver fakturan betalas in manuellt. Ingen avisering sker om dragningen inte har kunnat utföras utan en betalningspåminnelse går per automatik ut 10 dagar efter fakturans förfallodatum om inbetalning saknas.
Vad innebär e-faktura?
Med e-faktur skickas din faktura elektroniskt till din internetbank. På grund av detta är all hantering rörande e-faktura någon du endast själv kan förfoga över. För att betala fakturan måste du själv aktivt godkänna den i internetbanken. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren av larmet. Du betalar ingen aviavgift.
Vem kan ha e-faktura?
Alla våra kunder kan ha e-faktura kopplat till sin betalning hos oss.
Hur aktiverar jag e-faktura?
E-faktura aktiverar du själv via din internetbank genom att välja Sector Alarm som betalningsmottagare och ange ditt kundnummer som betalarnummer. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren. Medgivandet godkänns via internetbanken. Aktivering kan göras efter att första fakturan har mottagits.

Bankuppgifter:
Bankgiro: 491-7613
Hur byter jag bank/konto för min E-faktura?
Detta görs via din internetbank genom att koppla av befintlig e-fakturakoppling och aktivera det nya.
Vad innebär pappersfaktura?
En pappersfaktura skickas hem per post till din faktureringsadress och måste betalas in manuellt. Som referens anger du fakturans OCR-nummer. Första fakturan från oss skickas alltid ut på papper utan aviavgift. Gör du inget aktivt val om betalningsform får du alltid en skickad pappersfaktura via posten. Väljer du pappersfaktura kommer det att tillkomma en aviavgift på 59 kr per faktura. För att slippa denna avgift kan du som kund välja inbetalning via autogiro eller e-faktura istället.

På pappersfakturor tillkommer en aviavgift, 59 kr för privatpersoner och 75 kr (exkl. moms) för företag. För att undvika denna kostnad rekommenderar vi dig att välja autogiro eller e-faktura som inbetalningssätt.
Jag har inte fått min faktura på posten.
Detta görs via din internetbank genom att koppla av befintlig e-fakturakoppling och aktivera det nya.
Hur vet jag att fakturan är betald när jag valt pappersfaktura?
Ditt konto på Mina Sidor visar alla dina fakturor, med förfallodag och betalstatus. Här kan du också ladda ner din faktura i PDF-format och se detaljspecifikation. Om du fortfarande är osäker kan du ringa oss på 0731-80 73 90.
Jag behöver er bankuppgifter för att kunna betala min pappersfaktura
Bankgiro Privatkunder: 491-7605
Bankgiro Företagskunder: 589-0835
Plusgiro: 4173304-9
Hur gör jag om jag betalar från ett utländskt konto?
Då behöver du i din betalning uppge fakturans OCR-nummer samt vårt IBAN och SWIFT/BIC-nummer:

SWIFT: SWEDSESS
IBAN: SE1780000848061833109000
Hur ändrar jag faktureringsadress?
Du kan byta faktureringsadress på flera olika sätt - via telefon, e-post, chatt och via vår Facebooksida. Kontakta kundservice här.
Hur kan jag få en fakturakopia ?
Du kan enkelt ladda ner en fakturakopia på Mina Sidor eller så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig.
Vilka är era bankuppgifter?
Vårt organisationsnummer: 556597-1081

Privatkunder:
Bankgiro: 491-7605 Plusgiro: 4173304-9 Bankgiro aktivering autogiro: 491-7605 Bankgiro aktivering e-giro:491-7613

Föreagskunder:
Bankgiro: 589-0835 Bankgiro aktivering autogiro: 589-0835 Bankgiro aktivering e-giro: 589-0835 Utlandskonton:
SWIFT: SWEDSESS
IBAN: SE1780000848061833109000

Bank SWEDBANK
Adress Österväg 10
Postnr./Postal code 621 22
Stad/City VISBY
Land/Country SVERIGE / SWEDEN
Sector Alarm App
Vad kan jag göra med appen?
Med appen kan du styra ditt larmsystem (till- och frånkoppling). Du har också full koll på larmets händelselogg och kan se de senaste händelserna i ditt larmsystem. Du kan också ta del av erbjudanden, tipsa om nya kunder och hitta våra kontaktuppgifter.
Kostar det något att använda appen?
Nej, appen är både gratis att använda och ladda ner för de kunder som har ett aktivt abonnemang på marknades mest kompletta larmtjänst.
Kan jag använda appen om jag är utomlands?
Ja, du kan använda appen om du är utomlands. Se till att du har en bra och stabil uppkoppling mot nätet. Observera att kostnader för datatrafik till och från utlandet, men även i Sverige, kommer från din telefonoperatör.
Kan jag se när barnen kommer hem från skolan?
Ja, du kan se när barnen kommer hem från skolan. Du kan via PUSH-meddelanden få reda på så fort någon larmar på eller av: Du kan också läsa mer i händelseloggen där det framgår betydligt mer.
Övriga frågor
Jag har fått ett e-postutskick med Sector Alarm som avsändare, men en annan domän. Varför?
Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev via e-post till våra kunder. Här kan man ta del av läsvärda artiklar, tips och erbjudanden. Utskicket skickas via en extern partner vid namn Apsis och använder domänen sectoralarm.anp.se.
Jag ska renovera, behöver jag tänka på något?
När du ska renovera är du välkommen att kontakta vår kundservice för att få information och råd. När du monterar ned en komponent som tillhör larmet skickas ett sabotagelarm till larmcentralen. Blir du kontaktade av larmcentralen kommer de be om ditt lösenord.
Kan jag ha larm om jag har husdjur?
Ja, du kan ha husdjur tillsammans med vårt hemlarm. Om du har husdjur under 20 kg tillsammans räcker det med att anpassa larmsystemet med hjälp av husdjursdetektorer. Detta tillval är kostnadsfritt och ingår i marknadens mest kompletta tjänst. Om totalvikten överskrider 20 kg måste larmsystemet skalskyddas. Kontakta gärna Sector Alarm för mer information gällande skalskydd.
Kan jag utföra ett test av mitt hemlarm?
Om du vill utföra ett test av ditt hemlarm och kontrollera att signalen till larmcentralen fungerar så är det inga problem att göra detta själv.

  • 1. Aktivera larmsystemet och lämna bostaden.
  • 2. Vänta utanför bostaden i minst tre minuter, så att larmsystemet hinner aktiveras ordentligt.
  • 3. Gå in i bostaden utan att stänga av larmsystemet.
  • 4. Larmsystemet kommer att lösa ut. Rör dig framför de komponenter du vill testa. Öppna även eventuella dörrar och fönster med magnetkontakter på. Låt larmet tjuta i minst 30 sekunder innan du stänger av. OBS! Tänk på din hörsel, sirenen har hög ljudnivå.
  • 5. Sector Alarms larmcentral kommer att kontakta dig. Var beredd att uppge ditt lösenord.

Om larmcentralen inte kontaktat dig efter fem minuter kontaktar du Sector Alarm på 0771-80 95 30.

Skulle du stänga av larmsystemet innan larmcentralen hunnit kontakta dig kan du få ett SMS med bekräftelse på att larmcentralen mottagit larmet och att larmet blivit avstängt med behörig kod eller larmbricka.
Varför ringde inte larmcentralen efter utlöst larm?
Jag har en GSM-sändare

Har du en GSM-sändare i ditt larmsystem ber vi dig kontakta vår kundservice så snart du kan.

Jag saknar en GSM-sändare

Våra äldre larmsystem är idag beroende av att det finns fungerande telefoni i din bostad. Det kan finnas många orsaker till varför ditt larmsystem inte får kontakt med larmcentralen.

Kontrollera följande:

  • Att det finns fungerande telefoni i din bostad.
  • Att eventuella bredbands/ADSL-inkopplingar är korrekt installerade och anpassade för våra larmsystem.
  • Att det inte finns kabelbrott mellan dina telefonjack.
  • Om du inte kan lokalisera felet och få larmet att kommunicera med larmcentralen, kontakta Sector Alarm för vidare vägledning.
Varför står det okänd användare i vissa händelser?
När man manövrerar larmet med antingen kod, tag eller fjärrkontroll som inte är knuten till en speciell användare kommer denna transaktion att visas som okänd. Detsamma gäller transaktioner gjorda med appen.
Är jag själv ansvarig att kontrollera mitt hemlarm?
Ja, du är själv ansvarig för att regelbundet testa ditt hemlarm. Om du utför någon form av ändring i ditt telefonisystem så är du tvungen att meddela Sector Alarm och testa av ditt hemlarm. Innan du skall ut på resa kan det vara betryggande att prova av sitt larm. Detta bör göras i god tid för att vi skall kunna åtgärda eventuella fel.

Se instruktion Hur kan jag utföra ett test av mitt hemlarm?
Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?
Du kan byta batterier själv och beställa de direkt via vår webbshop.

Taggar: batterier, batterifel
Jag behöver hjälp med tekniskt support på mitt larmsystem
Lyser fellampan på manöverpanelen eller piper det i rökdetektorn? Vi har samlat alla tekniska frågor om ditt larmsystem på en egen sida.

Taggar: teknisk support, domonial, visonic, powermax pro, powermax plus, power 608, pc 1580
Sector Alarm - Din trygghet. Vår passion.
© SECTOR ALARM 2018