Frågor & Svar

Batteri

Behöver jag kontakta er innan jag byter batterier?

Det är endast när du ska byta batterier i centralenheten/gateway som du behöver kontakta oss innan bytet. Du behöver inte ta kontakt med oss när du byter batterier i övriga komponenter.

Kan jag boka en service för batteribyte?

Kontakta vår kundsupport, gärna via chatten, så kan vi boka in en service för komplett batteribyte åt dig. Du betalar 690 kr i servicekostnad och får dessutom 18 månaders garanti.

 

Kan jag byta batterier själv?

Ja, du kan byta batterier själv.

Du behöver inte ta kontakt med oss innan om det inte gäller batteribyte på centralenheten/gateway. Du kan beställa batterierna direkt via vår webbshop. Där hittar du även instruktioner om hur du gör.

För mer information om batteribyte så kan du gå in på vår sida gällande batteribyte.

Vi kan såklart också hjälpa dig med batteribytet. Kontakta vår kundsupport via chatten så kan vi boka in en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Det ingår då även 18 månaders garanti.

Hur får jag min rökdetektor att sluta pipa?

För att få din rökdetektor att sluta pipa behöver vi titta närmare på den. De flesta av våra rökdetektorer har inbyggda batterier och när de börjar låta behöver de bytas ut. Innan vi kommer ut för att utföra detta, vänligen försök följande:

Testa att ta ner din rökdetektor. Om pipandet slutar kan det tyda på att något inte står rätt till med rökdetektorn. När rökdetektorn tappar kontakt med sitt fäste slutar den fungera helt och hållet. Vi behöver nu komma i kontakt med dig för att vidta åtgärder. Kontakta vår kundsupport, gärna via chatten, så hjälper vi dig vidare.

Om pipandet fortsätter kan det finnas andra orsaker. Det är inte ovanligt att andra enheter i hemmet, som en lokal brandvarnare som inte är ansluten till oss, kan orsaka ljudet.

Hur vet jag att mitt batteribyte har lyckats?

För att kontrollera om ditt batteribyte har lyckats, följ dessa steg:

  1. När du har bytt batterierna i en eller flera komponenter går du till din manöverpanel och slår in din larmkod tre gånger.
  2. Om ingen lampa lyser betyder det att batteribytet har utförts korrekt och alla komponenter är återställda med fungerande batterier. Klart!
  3. Om en lampa lyser ber vi dig att kontakta oss via chatten.
Vad gör jag om det är lågt batteri?

Antingen kan du byta batterierna själv eller så kan vi boka en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Vi byter då ut batterier i alla dina komponenter, inklusive back-up batteriet som driver larmsystemet vid ett strömavbrott. Då ingår även 18 månaders garanti på batterierna.

Om du väljer att byta batterierna själv så kan du beställa batterier direkt via vår webbshop. Kolla gärna in vår sida om batteribyte, där kan du hitta allt du behöver inför ett batteribyte.

 

Varför har jag fått ett sms om att batteribyte krävs?

Vi har koll på när det är dags att byta batterier och meddelar dig då via SMS. Ofta är batterierna redan på väg hem till dig via posten när du får SMS:et. Batterier kan även köpas i vår webshop.

Vilken typ av batteri ska jag använda?

Under varje komponent finns information om vilken batterityp du ska använda. Du hittar rätt komponent under sektionen för ditt larmsystem.

Om du behöver beställa batterier hem så finns de tillgängliga att köpa på vår webshop.

Betalning

Hur kan jag aktivera autogiro?

Med autogiro sker betalningen automatiskt på förfallodagen utan att du behöver göra något. Här kan du hitta instruktioner på hur du aktiverar autogiro. 

Hur kan jag betala fakturan?

Du kan välja mellan pappersfaktura, e-postfaktura, autogiro eller e-faktura. Vi rekommenderar autogiro av miljöskäl och för att undvika en fakturaavgift på 59 kronor.


Du kan också välja att betala månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller årligen.


För mer information kan du kolla vår sida Betalningsalternativ.

Kan jag ändra förfallodatum på mina fakturor?

Om du vill ändra förfallodatum på dina fakturor kan du skicka ett mail till oss via detta formulär.

När är förfallodatum på fakturan?

Förfallodagen på din faktura finns högst upp på fakturan till höger.

Vilka är era bankuppgifter?

Vårt organisationsnummer: 556597-1081

 

Utlandskonton:
IBAN: SE21 6000 0000 0006 2565 1812

BIC: HANDSESS

Bank: Handelsbanken

Varför har jag fått faktura via e-post?

Alla våra nya kunder får fakturor via e-post som standard. Det finns ingen fakturaavgift på e-postfaktura.

 

Om du har några ytterligare fråga är du välkommen att chatta med vår kundtjänst på Sector Alarm här.

Vad är e-faktura och hur aktiverar jag det?

Med e-faktura skickas din faktura elektroniskt till din internetbank. På grund av detta är all hantering rörande e-faktura något du endast själv kan förfoga över. För att betala fakturan måste du själv aktivt godkänna den i internetbanken. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren av larmet. Du betalar ingen aviavgift.

E-faktura aktiverar du själv via din internetbank genom att välja Sector Alarm/Billogram som betalningsmottagare. Du kommer även behöva ange OCR-nummer från din senaste Billogram faktura. Aktivering kan göras efter att första fakturan har mottagits.


Bankuppgifter:
Bankgiro för E-faktura: 5860-9678.

Varför har jag fått en påminnelse när jag har betalt en faktura?

Ibland skickas påminnelser trots att du har betalat fakturan på grund av att olika banksystem inte ”pratar” med varandra. Detta sker främst när din förfallodag infaller på en helgdag. Betalstatusen regleras alltid på nästkommande vardag.

Om du har betalat din faktura kan du bortse från denna påminnelse. Du kan alltid kontrollera betalstatus genom att klicka på länken i påminnelsen. Du kan också logga in på Mina Sidor där du finner både fakturan och betalstatusen.

Digitala dörrlåset Yale Doorman

Installerar ni det digitala dörrlåset Yale Doorman?

Ja, vi installerar dörrlåset som en tilläggstjänst till din larminstallation. Du kan kontakta oss via chatten ifall du är intresserad så berättar vi mer.

Kan jag använda larmbrickan på mitt dörrlås?

När låset är integrerat i larmsystemet kan endast 6 siffriga koder användas på Yale Doorman. Om du väljer att koppla ihop det digitala dörrlåset Yale doorman med ditt larmsystem så går det inte att använda larmbrickor på dörrlåset.

Kan jag koppla digitala dörrlåset Yale Doorman till mitt hemlarm?

Ja, med hjälp av en låsmodul från Sector Alarm kan vi koppla ihop larmsystemet med det digitala dörrlåset. Har du redan ett befintligt dörrlås Yale V2 så kan vi koppla det kostnadsfritt. Vi säljer även dörrlåset och kan hjälpa dig med både montering och uppkoppling.

Skriv gärna till oss via chatten för att få mer information.

Kan man ha fler än ett lås till mitt larmsystem?

Ja, låsen styrs individuellt och är sammankopplade med ditt larmsystem. Max 2 st Yale Doorman kan anslutas till larmet.

Vad händer om/när batterierna är slut?

När låset indikerar på lågt batteri ska du omgående byta ut dessa. Du får en varning med ljud och ljus i god tid innan. Batterilampan på framsidan av låset lyser.

Om du inte bytt batterierna kan du alltid strömsätta låset med hjälp av ett 9V batteri på undersidan av låset.

Flytt

Hur lång bindningstid har jag?

Din bindningstid kan variera beroende på hur ditt avtal ser ut och när du har tecknat det. Har du frågor gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Om du beställer ett hemlarm idag har vi ingen bindningstid, endast en uppsägningstid på 3 kalendermånader.

Jag ska flytta, vad händer med mitt hemlarm då?

Om du ska flytta så har vi gjort det väldigt enkelt för dig och självklart ska du få uppleva samma känsla av trygghet i din nya bostad. Vid flyttfrågor rekommenderar vi dig att besöka vår sida avseende flytt för snabbast service.

Kan jag ta med mig larmsystemet om jag flyttar?

Vi rekommenderar att du lämnar ditt larmsystem i ditt gamla hem eftersom vi erbjuder ett antal rabatter till befintliga kunder som är intresserade av att installera ett larmsystem i deras nya hem.

Kolla in våra erbjudanden för flytt.

Vad händer med min nyckel efter uppsägningen?

Då vi inte vill skicka nycklar fram och tillbaka så är det bestämt enligt avtal att nycklarna makuleras vid avslut, flytt eller låsbyte. Att nycklarna makuleras är därför en säkerhetsrutin. Är det så att du ändå vill ha tillbaka nyckeln så kan vi skicka den till dig för en kostnad på 1990 kr.

Äger jag mitt hemlarm?

Idag när du tecknar ett avtal med Sector Alarm så lånar du ditt startpaket vilket innebär att du endast har tre månaders uppsägningstid. 

Kunder som har ett äldre avtal kan ha skillnader i villkoren både med avseende på äganderätt och uppsägningstid. Läs avtalsvillkoren avseende ditt avtal för mer information eller kontakta vår kundservice via chatten.

Sector Alarm App

Glömt lösenordet till appen

Gå in på inloggningssidan av Mina sidor och klicka på ”Logga in” och sedan ”Glömt lösenord”.
Ett nytt lösenord skickas till den e-postadress som du har registrerat.

Hur ansluter jag fler larmsystem till appen?

För att lägga till ytterligare ett larmsystem i appen behöver du klicka på "hitta nytt larmsystem" i appen och därefter skriva in aktiveringskoden.

Hur gör jag för att få tillgång till appen?

För att komma igång med appen behöver du följa ett par enkla steg:


1. Registrera ett konto på Mina sidor. Fyll först i ditt kundnummer och sedan ditt mobiltelefonnummer. Ditt kundnummer hittar du på ditt avtal eller på din faktura. Använd det mobiltelefonnummer som går till abonnemangsinnehavaren.

2. Ett SMS med en engångskod på 6 siffror skickas inom loppet av 30 sekunder. Fyll i engångskoden för att validera mobiltelefonnumret.

3. Fyll i din e-postadress samt ett unikt lösenord för tjänsten. Detta blir dina inloggningsuppgifter för Mina sidor och appen. Ett valideringsmail skickas till den valda e-postadressen, öppna mailet och följ anvisningarna för att validera ditt konto.

4. Kontot är nu aktivt och kopplat till ditt larmsystem. Ladda hem och installera appen som finns tillgänglig på App Store, Google Play och Windows Phone Store. Logga in med din e-postadress samt det lösenord du valt på mina sidor. När du loggat in på appen sparas dina uppgifter och du förblir inloggad, tills dess att du aktivt väljer att logga ut.

Hur kan jag vara säker på att larmet aktiveras via appen?

När systemet är aktiverat ser du att det står "Fullarm" (bortaläge) eller "Skalskydd" (hemmaläge) inom status för ditt valda larmsystem. Du kan också kontrollera detta genom att gå in på historiken i appen.

Hur kan jag ändra mina inloggningsuppgifter?

Vill du byta ditt användarnamn (din mailadress) så kan du kontakta oss via chatten. Om du däremot vill byta lösenord så går du in på inloggningssidan av Mina sidor och klickar på: ”Logga in” och ”Glömt lösenord”. Följ sedan instruktionerna.

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen, använd samma användarnamn (mailadress) och lösenord som du registrerat för Mina sidor. Detta ger dig direkt tillgång till larmsystemet som du har anslutit till ditt konto.

Kan fler än en person använda appen?

Ja, flera kan använda appen samtidigt.


Om du har larmsystemet Sector Alarm TC eller Domonial följer du stegen nedan.

  • Gå in på "Inställningar" på Appen/Mina Sidor
  • Tryck på "App-användare"
  • Fyll i namn och telefonnummer

Om du har Smart Alarm system så behöver du klicka på "användare" i appen och därefter lägger du till en ny användare genom att klicka på "+". För att personen ska ha tillgång till appen så behöver du aktivt kryssa in det när du lägger till användare och därefter kommer du att behöva skriva personens mobilnummer. 

Den nya användaren kommer få ett SMS med instruktioner för att skapa sitt egna inlogg.

Kostar det något att använda appen?

Nej, appen är kostnadsfri - både nedladdning och användning.

(Obs! Kostnader för datatrafik kan tillkomma från din telefonoperatör.)

Vad kan jag göra med appen?

Med appen och Mina sidor blir din vardag lite enklare. Du kan till exempel:

  • Larma på larmsystemets borta- eller hemmaläge och såklart även larma av.
  • Se på- och avlarmningar som registreras i ”historiken”.
  • Få information om strömavbrott i ditt hem. När strömmen kommit tillbaka får du ett nytt meddelande om det.
  • Se temperaturen från de kameror som har temperaturavkännare om larmsystemet är anslutet till internet.
  • Styra dina smartplugs om du har sådana anslutna till ditt larmsystem.
  • Se dina fakturor så att du har översikt på dina betalningar.
  • Låsa och låsa upp ditt digitala lås Yale Doorman om du har anslutit låset till ditt larmsystem.
  • Om du har vårt larmsystem Smart Alarm System så kan du schemalägga skalskydd efter önskemål.


Du har samma funktioner om du väljer att logga in på Mina sidor via en dator eller surfplatta.

Varför kan jag inte se smartplugsen i appen?

Din centralapparat måste vara ansluten till Ethernet för att smartplugs ska synas i appen. Du kan kontrollera om nätverk sladden från centralenheten är kopplad till en av portarna på din router. 


Läs mer om smartplugs genom att klicka här.

Går det att schemalägga larmet?

Om du har vårt larmsystem Smart Alarm System så kan du schemalägga skalskydd efter önskemål. Tryck på "automatiseringar" i appen och sedan "lägg till automatisering". Du kan sedan välja tid och dag för önskad aktiveringsperiod. Tryck på nästa och namnge automatiseringen, klicka på redo och din timer är redo att användas.  Kom ihåg att du även behöver lägga in timer för när larmet ska avaktiveras. 

Varför kan jag inte aktivera schemaläggning av larmet?

Om du har Smart Alarm System så ska du kunna se knappen "automatiseringar" i appen på startsidan. Om du inte ser knappen så behöver du uppdatera appen så att du har senaste versionen. 

Teknisk support

Hur använder jag min manöverpanel?

En lista över våra användarmanualer för larm finns här. Om du fortfarande behöver hjälp efter att ha gått i genom manualen hjälper vår kundsupport dig gärna i chatten.

Hur kan jag testa mitt larm?

Vi rekommenderar att du testar ditt larmsystem och kontrollerar att överföringen till larmcentralen fungerar minst en gång per år.

Gör så här:

1. Aktivera larmsystemet och lämna bostaden.

2. Vänta utanför bostaden i minst tre minuter så att larmsystemet hinner aktiveras ordentligt.

3. Gå in i bostaden utan att larma av larmsystemet. Larmet kommer att lösa ut. Rör dig framför de komponenter du vill testa. Öppna även eventuella dörrar och fönster med magnetkontakter på.

4. Låt larmet tjuta i minst 30 sekunder innan du larmar av. OBS! Tänk på din hörsel, sirenen har hög ljudnivå.

5. Sector Alarms larmcentral kommer att kontakta dig.


Om du inte har hört från oss inom fem minuter, vänligen kontakta oss via vår chatt.

Jag ska renovera, behöver jag informera er?

När du renoverar är det viktigt att du tar kontakt med vår kundsupport precis innan du monterar ner eller upp någon komponent för att undvika ett sabotagelarm. Vi kommer då även kunna ge dig information om tillvägagångsättet. Vid behov kan vi även boka ut en service så att du får hjälp av en tekniker.

Kan jag aktivera larmet även om jag har djur?

Ja, du kan ha husdjur tillsammans med vårt hemlarm. Om du har husdjur under 20 kg räcker det med att anpassa larmsystemet med hjälp av husdjursdetektorer. Detta tillval är kostnadsfritt och ingår i marknadens mest kompletta tjänst. Om totalvikten överskrider 20 kg måste larmsystemet skalskyddas.

Tänk också på att möbler som husdjuret klättrar upp på eller trappor kan medföra att husdjur kan utlösa larm även om det är husdjursanpassat, då kan placeringen av en kamera behövas justeras.

 

Kontakta gärna vår kundservice via vår chatt för mer information om husdjursanpassning.

Kan jag ha larmet tillkopplat när jag är hemma?

Ja, larmet kan anpassas så att endast vissa zoner är aktiva när du är hemma. Att skydda husets utsida, som dörrar och fönster - gör att du och din familj kan röra er fritt i hemmet medan larmet är på. Kontakta oss via vår chatt ifall du vill ha mer information om detta.

Kommer mitt larm fungera även fast jag säger upp min hemtelefoni?

Om du har våra nya larmsystem, Sector Alarm TC, Smart Alarm System eller Domonial så kan du ta bort den fasta hemtelefonin utan att det påverkar ditt larmsystem. Då kommer larmet istället kommunicera via GSM-nätet eller Ethernet.

Är det så att du har ett äldre larmsystem så kontakta gärna oss via chatten så kan vi dubbelkolla detta.

Varför har larmcentralen inte tagit kontakt med mig när mitt larm utlöste?

När ditt larm aktiveras ska du få en återkoppling av vår larmcentral via telefon eller SMS. Skulle detta inte ske kan det finnas olika orsaker till varför ditt larmsystem inte får kontakt med larmcentralen.

Kontakta oss gärna via chatten om detta har hänt dig, så kan vi göra en felsökning tillsammans.

Varför kommer det en varningslampa på manöverpanelen?

Om du ser en varningslampa på din manöverpanel så betyder det att ett fel kan har skett i ditt larmsystem.


Detta kan till exempel bero på ett problem med batteriet eller strömförsörjningen, eller på grund av ett problem med olika störningar. Kolla gärna i din bruksanvisning som medföljde för att se vad olika varningslampor betyder.


I de fall bruksanvisningen inte svarar på vad du undrar om ber vi dig att kontakta vår kundsupportchatt.

Vem kan se bilderna från larmets kamera?

När larmet utlöses, oavsett om det är inbrottslarm eller brandlarm, börjar kameran att ta bilder som skickas in till larmcentralen. Det är enbart personalen på larmcentralen som har tillgång till dessa bilder, samt polisen om de behövs för någon typ av utredning.

Varken kunder eller annan personal inom Sector Alarm har behörighet att se fotografierna. Bilderna lagras hos vår larmcentral under 14 dagar, och raderas sedan definitivt. Materialet kan däremot lagras i 30 dagar om det är sannolikt att det kommer att behövas i en polisutredning.

Är jag ansvarig att testa mitt larmsystem?

Ja, du är själv ansvarig att regelbundet testa ditt hemlarm. Om du utför någon form av ändring i ditt telefonisystem så är du tvungen att meddela Sector Alarm och testa av ditt hemlarm. Innan du skall ut på resa kan det vara betryggande att testa av sitt larm. Detta bör göras i god tid för att vi skall kunna åtgärda eventuella fel.

 

Obs! Testa aldrig paniklarmet.

Övervakningskameror

Behöver jag internetanslutning för att använda min övervakningskamera?

HD-kamerorna fungerar separat från ditt larmsystem via vår Sector Alarm-app och kräver en stabil Wifi-anslutning.

Får jag övervaka människor utanför mitt hus?

Kameraövervakning av din privata egendom är laglig och kräver inget officiellt tillstånd. Du måste dock se till att du inte övervakar allmänna utrymmen utanför ditt hem eller grannens fastigheter. Du får inte övervaka hyresgäster i din privata fastighet och innan du publicerar någon video eller foto behöver du ett samtycke.

I Sector Alarms larmtjänst ingår skyltar och dekaler till din fastighet som informerar besökare om videoövervakningen och avskräcker ovälkomna besökare från att ta sig in i din fastighet.


Har du fler frågor relaterade till våra övervakningskameror, vänligen kontakta vår chatt.

Hur många videor kan jag spela in med kamerorna?

Du har en säker molnlagring där alla rörelser registreras. Du kan spara cirka 1000 videor varje månad. Du kan också skapa rörelseutlösta varningar för olika familjemedlemmar, som används tillsammans med våra nyckeltaggar, och få aviseringar och videoinspelningar.

Molnlagringen kommer att finnas kvar i 1 månad från det datumet då de registrerades. Du kan enkelt ladda ner eller spara dem för att undvika att de raderas från molnet i din telefon från Sector Alarm-appen.

Vad är den största skillnaden mellan en rörelsesensor med kamera och övriga HD-kameror?

Medan rörelsesensorn med kamera upptäcker misstänkta rörelser och utlöser larmet, börjar HD-kamerorna spela in direkt och ett meddelande skickas omedelbart till din mobil så att du kan se vad som händer i din Sector Alarm Video App.

 

Våra övervakningskameror övervakas inte av vår larmcentral. Det är bara du kan se videorna i din privata och säkra anslutning.

Vilka är huvudfunktionerna hos HD-videokameror?

Videotjänsten levereras via Sector Alarm Video App och är ansluten till vår standard Sector Alarm App. Inga fler inloggningar och alltid tillgänglig på din smarta enhet. Du kommer att ha tillgång till:

  • LIVE stream video
  • Händelsehistorik
  • Avancerad video analys
  • Inspelning med molnlagring (1000, 1500, 3000 klipp per månad beroende på antal kameror)
  • Fullständig integritet, endast för kundens ögon

Övriga frågor

Hur kan jag få mitt kundnummer?

Kundnumret hittar du på din faktura, på första sidan högst upp till höger. Om du inte har någon faktura till hands så kan du skriva till oss via chatten så får du hjälp.

Hur mycket ström förbrukar larmsystemet?

Centralenheten förbrukar ungefär 9,2 W (Watt). En TV drar i jämförelse ca 50-70 W (Watt), dvs ungefär 5 gånger mer än centralenheten.

 

Resterande komponenter i larmsystem går på batteri.

Hur ändrar jag mitt behörighetslösenord?

På grund av säkerhetsskäl så måste ändringen ske via telefon.

 

Kontakta vårt kundsupportteam genom att ringa 0771-809530 så att vi kan identifiera dig korrekt.

Jag behöver nya dekaler, hur gör jag?

Vi skickar ut max 4 dekaler via brev, om du önskar fler kan vi boka ut en kostnadsfri service.

Du kan kontakta oss via chatten så hjälper vi dig med detta.

Jag är utomlands, vilket telefonnummer kan jag nå er på?

Du kan använda samma telefonnummer följt av landets prefix: +46771809530.

Kostar det något vid väktarutryckningar?

Om larmet går och det inte beror på en avsiktligt utlöst larm är väktarutryckningar kostnadsfria för våra kunder.

Vad innebär nyckelservice?

Har du tillgång till vår nyckelservice förvarar vi alltid ett par nycklar till din bostad för att snabbare kunna hjälpa dig. Anledningen är att vi ska kunna göra en inre kontroll vid ett utlöst larm. Vi kan även hjälpa dig om du har låst dig ute eller slå på strömmen igen vid ett strömavbrott.

 

Om avtalet mellan oss skulle avlutas makuleras alltid nyckeln. Att nyckel makuleras är en säkerhetsrutin.

Vad är telefonnumret till larmcentralen?

Telefonnumret till vår larmcentral är 031-807 390. Du når vår larmcentral vid akuta händelser dygnet runt, alla dagar om året på detta nummer.