“Hire for attitude, train for skill”
John Liljeström arbetar som Sales Development Manager och har sedan 2012
jobbat för att utveckla den bästa säljskolan i Sverige. Nu berättar han om varför rätt personliga egenskaper är vägen till framgång och hur du kan utvecklas på företaget.
På Sector Alarm söker vi det vi kallar för “rätt människor” när vi rekryterar säljare. Det betyder att rätt personliga egenskaper för oss väger tyngre än kvalifikationer på CV:t och är den bästa grunden för att nå framgång och utveckling på företaget. Något vi lärt oss från våra 20 år i branschen.
— Vår grundsten är “Hire for attitude, train for skill”. Vi kan lära ut sälj till vem som helst men det som är svårt är att få en person som i grunden har ett negativt synsätt att plötsligt få rätt driv och den rätta inställningen som krävs för att lyckas. Därför söker vi istället personer med dessa egenskaper, säger John.
Att skapa duktiga säljare börjar inifrån. Kommer du in i ett rum och sprider positiv energi skapas också en positiv kultur. I kombination med en bra inställning är det viktigt att du är förbättringsvillig och ständigt önskar att lära dig nya saker. Det är just därför vi satsar på att kontinuerligt utbilda och coacha våra säljare oavsett vart man än befinner sig i sin kompetensresa.
Daglig träning
En annan förutsättning för att lyckas är att ha en närvarande ledare och ständig support runt sig. Som
säljare på Sector Alarm får du daglig coachning och träning på såväl lokal, regional som nationell nivå. Daglig träning med säljteamet varvas med veckovisa Webinarier där aktuella ämnen avhandlas tillsammans med säljare från hela landet. Genom den regelbundna träningen ser vi till att du ständigt utvecklas i din roll.
Utbildningsprogram i 5 steg
Alla våra säljare erbjuds en 1-årig säljutbildning. Där får du rollspecifika kompetenser så som mentala
prestationsverktyg, fördjupning inom erkända säljtekniker och effektiv invändningshantering, för att bara nämna några.
Du kommer även lära dig hur du blir bekväm i sociala situationer, bemöter kunder på bästa sätt och effektivt förstå deras situation samt behov. Utbildningsmodulerna sker från vårt huvudkontor i Citygateskrapan i Göteborg där vi under två dagar per utbildningstillfälle varvar teori med praktik.
— Som säljare måste vi vara anförtroliga samt kunna
kommunicera detta på ett tydligt sätt hos kunder ute på fält, förklarar John.
Han fortsätter:
— Som säljare konsulterar vi säkerhet, upplyser om risker i en hemmamiljö och belyser vilka lösningar vi kan erbjuda för att göra kunden tryggare. I slutändan handlar vårt jobb om att kunden själv ska vilja investera i sin hemsäkerhet. Vi skapar medvetenhet. Det är vad vi lär ut till våra säljare.
Certifiering som säljare
Den sista modulen i säljutbildningen avslutas med ett kunskapsprov för att bli examinerad som säljare och få sitt eftertraktade certifikat. Ett bevis på att du skaffat dig såväl praktiskt som teoretisk kunskap för att kunna klassa dig som en kompetent säljare.
Vidareutbildning som säljledare
Är ledarskap något som du ser en framtid inom finns möjligheten att gå vårt förberedande ledarskapsprogram “Future Sales Manager Program” där de antagna genomgår en rad moduler och uppgifter under ett halvår. Klassrum blandas med digitala självstudier och praktiska uppgifter i hemmamiljö på ämnen som feedback, coachning och upplärning av nya säljare med mera.
— Målet med utbildningen är att förbereda morgondagens säljledare och satsa på potentialen ute på våra säljkontor. Oavsett vilken väg du väljer; Att utvecklas vidare som säljare eller att ta steget till att bli ledare och möjligheten att driva ditt eget säljkontor i rollen som säljchef, öppnas många dörrar till att göra ett stort avstamp i karriären, såväl internt som externt, berättar John.
Han avslutar:
– Vi kommer alltid satsa på potential och rätt människor. Det fortsätter vara ett framgångsrecept och har hjälpt oss att bli en av de främsta aktörerna i vår branch.