4 saker som som framgångsrika säljare tänker på när kunden tackar nej
Som säljare kommer du varje dag få möta kunder som tackar nej till tjänsten du erbjuder. De flesta kunder är inte intresserade direkt när vi besöker deras hem. Trots att vi förklarar hur vi arbetar, vad det finns för fördelar med vår tjänst, går det inte alltid att vända kundens tankebana. Det kan vara stressande men det är viktigt att då påminna sig om att inte låta det påverka en på ett personligt plan eller mentala inställning.
1. Hitta varför kunden inte var intresserad
Rannsaka dig själv. Vad kunde du gjort annorlunda? Vad kan du förbättra tills nästa gång? Var inte heller rädd för att fråga kunde vad det var som gjorde att de tackade nej och ta med dig det tills nästa gång. På så sätt har du potential till utveckling och dina chanser att nå toppen ökar.
2. Fortsätt vara professionell
Vi som företag och säljare ska lämna kunder med förtroende. Oavsett om de tackar nej eller inte ska vi alltid fortsätta vara professionell och trevlig. Då lämnar vi alltid kunden med ett gott intryck vilket vi kommer gynnas av i framtiden.
3. Rikta fokus på det positiva
Som säljare bör du alltid ha en positiv inställning och attityd oavsett vad. Istället för att lägga energi på alla “nej” du fick. Lägg fokus på att de saker du gjort bra och lyckats med för att sedan ta med dig det i framtida kundmöten.
4. Ta inte ett “nej” personligt
En kund tackar inte nej till dig som person utan till tjänsten vi säljer. Så ta inte ett nej personligt.