Ludvig Baumann: "Man blir vad man ser inom försäljning"
Sedan 2018 har Ludvig Baumann, 26, jobbat för att skapa en inkluderande och motiverande arbetsmiljö inom säljteamen. Nu berättar han om sin resa på företaget, vad han har gjort för att bygga en vinnande kultur och vikten av att alltid ha ett syfte inom försäljning.
Ludvig Baumann kommer från en familj där utbildning har varit en naturlig del. Med båda föräldrarna som lärare låg det en omedveten press på att fortsätta studierna, men Ludvig kände istället att han ville gör något annat.
Efter gymnasiet sökte sig Ludvig ut i arbetslivet och experimenterade med olika jobb, men han kände sig inte riktigt hemma förrän han fann sin väg på Sector Alarm tack vare en vän som redan arbetade där då. Han fick höra mycket om hur det var att jobba som säljare och tyckte det lät både kul och spännande! Det som lockade allra mest var möjligheten att få tävla då han både tycker om att utmana sig själv och bli bäst på det man gör.
— Jag tänkte 'Kan han lyckas, kan jag också det', säger Ludvig.
Efter att ha arbetat som säljare i Stockholm under ett halvår flyttades Ludvig till MVP-avdelningen där han arbetade som eventsäljare på mässor och SWAT-blitzar. Efter 1,5 år erbjöds han möjligheten att kliva upp som säljchef.
- Jag hade tidigare blivit tillfrågad om att bli teamledare men då kände jag inte att det var rätt tid. Vid den tidpunkten var jag inställd på att bara fokusera på mig själv och min utveckling. Med tiden ändrade jag min inställning till att jag ville vara mer inkluderande och bidra till att skapa en stark kultur och se värdet av att stötta och lära ut andra i teamet. Därför valde jag tillslut att tacka ja till rollen, berättar Ludvig.
Kultur är avgörande för ens framgång
Som säljchef var Ludvigs mål tydligt, detta kom också att spegla den kultur han ville skapa.
— För mig var det glasklart. Mitt mål när jag klev upp som säljchef var att bli Sveriges bästa säljteam, säger han.
Han insåg vikten av att en stark kultur inom säljteamet är avgörande för att säljteamet ska gå åt samma håll och uppnå mål.
Ludvig fortsätter:
— Jag ville skapa en kultur där alla strävade mot samma sak och att det alltid fanns ett syfte med det vi gjorde. Att vi alla hade samma inställning och sikte i gruppen för att nå framgång och ett bättre resultat. Har man en sämre kultur då är det just det som säljarna blir. Man blir vad man ser inom försäljning.
Ludvigs säljteam var bland de största i landet, sedan kom Coronan. Det var däremot inget som kunde stoppa honom från att fortsätta kämpa.
— När Coronan kom fick jag börja om igen men det var det som gjorde mig motiverad till att fortsätta och gå tillbaka till mitt faktiska syfte, berättar han.
Vikten av ett starkt syfte
För Ludvig grundar också en stark kultur på att ha ett syfte generellt.
— Vad man en vill kan man stoppa in det i vårat jobb. Det är det som är det fina. Varje dörr man knackar så ska man alltid jobba mot sitt större syfte som kan vara alltifrån att göra ett visst karriärsteg, tjäna en viss summa pengar eller kunna köpa något man alltid velat ha, förklarar han.
Ludvig fortsätter förklara hur Sector Alarm kan bistå en med en massa verktyg för att man ska nå sin fulla potential och toppen. Allt från vår säljutbildning, utdelning på lön, resor, karriärsteg men för att ta sig dit krävs det också ett visst mindset och syfte.
Idag arbetar Baumann som Field Sales Manager MVP vilket innebär att han har huvudansvar för expansion och event. Hans uppgifter är att åka till olika säljkontor för att arbeta med kulturen på olika sätt.
— Jobbar jag på SWAT jobbar jag med sex säljare som tillhör eliten, då har de ofta med sig en bra kultur men att jag då får trycka på på mitt sätt. Medan är jag på ett kontor som går lite trögare handlar det mer om att få folk att förstå vad som är viktigt för bolaget och för en grupp att lyckas.
Tre största anledningar till varför kultur är viktigt:
1. Det sätter laget i samma vagn på tåget. Vi åker åt samma håll. Har man rätt typ av kultur, då åker vi till rätt destination. Det är att sätt att få med sig alla på ett spår och rätt håll.
2. Sector kultur skapar glädje och sorg. Vi firar en firar en framgång och när vi gör någonting som vi är besvikna över kommer vi också vara ledsna tillsammans som grupp. Vår kultur skapar känslor och starka band mellan säljare och säljchefer. Det blir en familjär atmosfär.
3. Kultur skapar riktlinjer och struktur. Jag tror att det är något som formar en och något man kan ta med sig i framtiden. Man skapar sin egen kultur.