Möt vår larmoperatör Elias

Möt vår larmoperatör Elias

Publicerad: april 15, 2022 av  Daniella Jonsson

"Välkommen till Sector Alarms larmcentral, du pratar med Elias." Omkring 200 gånger per arbetspass får Elias nöjet att inleda sina samtal med er kunder på detta sätt. Många av larmen handlar om att kunden av misstag råkat lösa ut larmet, men vi följer givetvis upp allt som kommer in för att försäkra oss om att allt står rätt till.

Hej Elias, arbetsledare på Sector Alarms larmcentral får vi låna ett par minuter av dig?
Javisst!

Hur ser det ut där du jobbar?
Det ser ut som ett ljust och modernt kontorslandskap, men allt är en säkrad larmcentral, lite som ett bankvalv, fast med utsikt. För att komma in måste man passera en kameraövervakad sluss, så att bara behörig personal släpps. När man kommer in genom slussen låser man in sin mobil och sedan hämtar man sitt headset innan man beger sig in i själva operatörsdelen, där vi hanterar våra larm.

Hur många är ni som jobbar samtidigt?
Runt 20 personer beroende på vilken tid på dygnet det är.

När går det flest larm?
På förmiddagen brukar vi ha en topp när folk är hemma och lagar lunch. På eftermiddagarna har vi en topp igen när många kommer hem och glömmer att larma av. Under sommarsäsongen är det många som glömmer att stänga fönster innan de larmar på och går hemifrån, så det kan ju vara bra att tänka på nu när det börjar bli lite varmt ute!

Hur många kunder pratar du med varje dag?
Väldigt olika. Storhelger blir det väldigt många samtal, det kan vara runt 200 kunder under ett arbetspass.

Är det svårt att göra en korrekt bedömning av inkommande larm?
Jo, det är en utmaning ibland, men vi får väldigt mycket och bra träning innan vi får börja jobba som larmoperatörer. Sedan finns det vissa steg man följer, och är man osäker tar man hjälp av kollegorna för bedömningen, och vi tar alltid det säkra före det osäkra och ska alltid skicka hjälp om larmorsaken är oklar.

Vad är viktigaste egenskapen hos en larmoperatör?
Man ska kunna göra många saker samtidigt, men samtidigt vara fokuserad och alert. Vi har väldigt god stämning på jobbet, men när det är skarpt läge blir det fokus och allvar på mindre än en sekund.

Berätta om något fall när det känts extra bra att ha kunna hjälpa?
Ett fall jag minns extra väl var en tidig morgon för två år sedan, det var ett företag som hade en verkstad i bottenplan av ett bostadshus. Eftersom verkstan hade ett uppkopplat larm från oss fick vi en signal om att en kamera reagerade på att det blivit stor temperaturskillnad i lokalen. Det visade sig att en svets hade börjat brinna, så vi kontaktade genast SOS Alarm som skickade räddningstjänsten till platsen, och 63 personer kunde föras i säkerhet.

Vad är det bästa med att vara larmoperatör på Sector Alarm?
Tryggheten man kan förmedla, känns bra att kunna hjälpa till. Kul med människor, att prata med folk, alla goa glada kunder! Sedan är gemenskapen viktig, vi gör ett bra och viktigt jobb tillsammans!

Skydda ditt hem!
Uppkopplat hemlarm inklusive installation